Search
Close this search box.

Kundcase

Tre Skandinavien

Utökad support tillför nyckelkompetens och avlastar intern IT-drift

Dela nu

Bransch

Levererad lösning

Viljan att ständigt bli bättre och jobba effektivare sitter i väggarna hos mobiloperatören Tre. Denna strävan visar sig bland annat i företagets högeffektiva IT-infrastruktur som drivs internt. Tre har blivit framgångsrikt genom att främst lita till egna krafter, vilket dock inte hindrar man att också tar hjälp utifrån: Proact har anlitats för att hantera backup i företagets datacenter.

Utmaningen

Benchmarking

Tre har låtit oberoende experter undersöka den egna plattformen och organisationen, mäta och bedöma hur den står sig mot jämförbara verksamheter. Denna benchmarking visade att inget alternativ med exempelvis outsourcing skulle kunna matcha den interna driften hos Tre när det gäller de viktigaste nyckeltalen för kostnadseffektivitet och kvalitet.

Trots detta kvitto är IT-teamet hos Tre inte mer nöjda än att de ständigt strävar efter att bli bättre på det de gör. Då hjälper det med en öppen attityd till nya idéer och teknik.

– Vi gillar att jobba på teknikens framkant och det är självklart att vi studerar nya lösningar och tar reda på vad vi kan använda och om det skulle skapa nytta hos oss, säger Mikael Vinberg.

En fördel i sammanhanget är att Tre är ett ungt företag i sin bransch:– Vi har möjligheten att ta snabba beslut där vi kan anpassa oss till ny teknik och utnyttja nya lösningar på bästa sätt.

Ett exempel är att Tre var tidigt med att införa flashlagring, som idag används i nästan hela produktionsmiljön. Ett pågående projekt som också rymmer mycket nytänkande är att bygga privat molninfrastruktur med Open Stack, en snabbt växande plattform som bygger på öppen källkod.

Feltolerans

Infrastrukturteamet på Tre har byggt upp IT-driften med två datacenter enligt aktiv-aktivkonceptet för att garantera hög tillgänglighet och feltolerans som gör att problem med hårdvaran inte leder till avbrott. Man har tagit höjd för att kunna upprätthålla driften med endast ett datacenter, även i ett katastrofscenario.

– Vi har utvecklat miljön för att ”slippa springa upp på natten”. Med två oberoende datacenter är så gott som hela produktionsmiljön geografiskt redundant och om något går sönder så behöver vi ändå inte agera omedelbart, säger Mikael Vinberg.

Tre har länge haft en virtualiserad servermiljö som använder WMwares plattform. Sedan några år används genomgående servrar och lagringssystem från Huawei i företagets egna datacenter i Sverige, som även stödjer verksamheten i Danmark. Som backupverktyg använder Tre en plattform från Commvault. Denna lösning är väl inkörd och har också hanterats internt. Men när en medarbetare som hade en central roll för att sköta backup skulle lämna företaget stod Tre inför valet att utbilda en ersättare eller att hitta en annan lösning.

– Vi kände att vi redan hade tillräckligt att göra och vi valde därför att ta extern hjälp, säger Mikael Vinberg.

Vi har utvecklat miljön för att ”slippa springa upp på natten”. Med två oberoende datacenter är så gott som hela produktionsmiljön geografiskt redundant och om något går sönder så behöver vi ändå inte agera omedelbart
Mikael Vinberg, Manager Infrastructure Tre Skandinavien

Valet föll på Premium Support+, en utökad supporttjänst som innebär att Proact svarar för all löpande backuphantering på distans. Det ger Tre avlastning samtidigt som företaget fortfarande äger lösningen. I samband med övergången har Proact haft personal på plats, medan löpande backup styrs på distans. Med Premium Support+ behåller Tre också kontrollen över backupen, inte bara genom att företagets data rent fysiskt ligger kvar internt, utan också genom regelbunden rapportering och åtkomst till övervakningsplattformen. Dygnet runt finns tillgång till Proacts servicedesk och en självserviceportal. Proacts support omfattar också andra återkommande uppgifter som tidigare låg på den egna personalen: uppgraderingar, underhåll av plattformen, samordning av serviceinsatser och kontakter med leverantören Commvault. Proacts supportleverans följer branschstandarden ITIL (Information Technology Infrastructure Library) med dess rutiner för IT-administration där fokus ligger på att anpassa tjänster och leverans till verksamhetens behov. Standarden omfattar bland annat enhetliga processer för hantering av incidenter, fel och systemförändringar, liksom rapportering, rutinkontroller och versionshantering.– Vi är flexibla och även Proact är väldigt flexibla när det gäller hur vi ska jobba tillsammans. Även om mycket står i våra skriftliga avtal så uppstår ärenden där det inte är självklart var ansvaret ligger och då hittar vi alltid en lösning som blir bäst för båda parter, säger Mikael Vinberg.

Fördelar

  • Kompetensförsörjning
    Rätt specialistkompetens alltid tillgänglig. Inget behov av rekrytering.
  • Avlastning
    IT-driftteamet slipper lägga tid på de dagliga rutinerna för backup.
  • Kostnadskontroll
    Avtal med fast månadskostnad underlättar budgetering.
  • Flexibilitet
    Serviceleveransen kan snabbt anpassas till aktuella behov.
  • Tillgänglighet
    Proacts servicedesk är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året om

Key components

Vi är flexibla och även Proact är väldigt flexibla när det gäller hur vi ska jobba tillsammans. Även om mycket står i våra skriftliga avtal så uppstår ärenden där det inte är självklart var ansvaret ligger och då hittar vi alltid en lösning som blir bäst för båda parter.
Mikael Vinberg, Manager Infrastructure Tre Skandinavien

Om Tre Skandinavien

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hongkong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. www.tre.se

Ta del av fler kundcase

#ThePowerOfData

Ett privat moln som möjliggör tillväxt och automation
Växande kommun säkrar framtiden med vass teknik och kompetent support
En flytt till molnet som skapar mervärde.

Kom igång tillsammans med oss!

Genom att klicka på Skicka godkänner jag villkoren i Proact Privacy Policy.

Kontakta oss

Att kontakta oss är enkelt, använd bara en av de tillgängliga metoderna nedan. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Genom att klicka på Skicka godkänner jag villkoren i Proact Privacy Policy.