
Utökad support tillför nyckelkompetens och avlastar intern IT-drift
Viljan att ständigt bli bättre och jobba effektivare sitter i väggarna hos mobiloperatören Tre. Denna strävan visar sig bland annat i företagets högeffektiva IT-infrastruktur som drivs internt. Tre har blivit framgångsrikt genom att främst lita till egna krafter, vilket dock inte hindrar man att också tar hjälp utifrån: Proact har anlitats för att hantera backup i företagets datacenter.
Utmaning
Tre har en arbetsgrupp på 9-10 personer som ansvarar den centrala IT-driften. När en person som haft ansvar för backuplösningen skulle sluta behövde företaget en rekrytera en ersättare med motsvarande specialistkompetens, vilket bedömdes som svårt.
Lösning
Valet föll på Premium Support+, en utökad supporttjänst som innebär att Proact svarar för all löpande backuphantering på distans. Det ger Tre avlastning samtidigt som företaget fortfarande äger lösningen. I samband med övergången har Proact haft personal på plats, medan löpande backup styrs på distans.
Med Premium Support+ behåller Tre också kontrollen över backupen, inte bara genom att företagets data rent fysiskt ligger kvar internt, utan också genom regelbunden rapportering och åtkomst till övervakningsplattformen. Dygnet runt finns tillgång till Proacts servicedesk och en självserviceportal.
“Vi är flexibla och även Proact är väldigt flexibla när det gäller hur vi ska jobba tillsammans. Även om mycket står i våra skriftliga avtal så uppstår ärenden där det inte är självklart var ansvaret ligger och då hittar vi alltid en lösning som blir bäst för båda parter.”