IT som tjänst hjälper inredningsföretaget frigöra resurser och bygga en mer flexibel miljö
Kinnarps är ett familjeföretag där ett stort intresse för IT är en del av traditionen. Vi har mycket egen systemutveckling och gör exempelvis anpassningar av affärssystemet till vår produktion. En stark IT-funktion som företaget till största del driver i egen regi är en del i framgångsreceptet. Ju närmare verksamheten, desto högre prioriterat är det för Kinnarps att själva styra över den.
Kinnarps och Proact har samarbetat i många år. I början handlade det mest om lagring och backup, men med tiden har fler komponenter i Kinnarps datacenter och IT-drift lagts till och hanteras av Proact.
Kinnarps IT-infrastruktur omfattas av Service Management, den högsta supportnivån som Proact erbjuder. Denna tjänst ger ett komplett ITIL-baserat driftstöd för Kinnarps datacenter, med bland annat systemövervakning, teknisk support och incidenthantering.
Utmaning
Kinnarps hanterar koncernens IT i egen regi, med höga ambitioner för att stödja och utveckla verksamheten med egna resurser. Företaget vill behålla kontrollen över sin IT-infrastruktur vilket dock blir en alltmer komplex och krävande uppgift.
Lösning
Infrastruktur som tjänst med partiell outsourcing genom Proacts ITIL-baserade tjänst Systems Management. Teknisk bas utgörs av Cisco UCS-servrar med VMware ESXi samt NetApp FAS med MetroCluster för lagring. Storage as a Service och Backup as a Service från Proact, med betalning baserat på utnyttjande.
” – Frågan vi ställer oss är om vi ska hantera infrastrukturen själva. Det generella svaret är att vi vill köpa ”smör och bröd” – grundläggande funktioner och applikationer som tjänster för att kunna lägga mer fokus på verksamhetsnära IT.”