Sök
Stäng denna sökruta.

Pigg jubilar firar 30 år av kultur och data

Dela nu

I 30 år har Proact hanterat sina kunders data. Trots att mycket har hänt sedan starten lever samma anda kvar, enligt vd Jonas Hasselberg.
– Vi har lyckats bra med att bygga en företagskultur som är stark och gemensam, säger han.

I år är det 30 år sedan Proact grundades och till stora delar går det att känna igen samma bolag än idag, även om mycket så klart också har ändrats. Det säger bolagets koncernchef Jonas Hasselberg när han tar emot i bolagets nya lokaler i den gamla SAS-byggnaden i Frösundavik.

Jonas Hasselberg

Men även om lokalerna är nya är det också mycket som är sig likt. Det gäller inte minst trion Per Sedihn, Johan Hammarström och Åke Beckman, som alla är kvar sedan starten 1994.

– De jobbade på Storagetek som tyckte stordatorer var coolt, och insåg att även andra typer av datorer kunde bli relevanta så de fick ta med sig den businessen och startade något nytt, säger Jonas Hasselberg om hur det hela började.

Internationella expansionen började tidigt

Redan från starten har Proact haft stort fokus på lagring, något som under senare år utvecklats och förfinats till att hantera kundernas data. Idag är det också mer än bara en svensk angelägenhet, med närvaro i ett dussin länder. Expansionen utanför Sverige startade tidigt även den.

– Norge var först och det skedde ganska snabbt efter grundandet eftersom Storagetek fanns där också. Sedan har vi primärt tagit oss ut via förvärv men ibland även öppnat på egen hand. Idag finns vi i tolv länder, och vi har vuxit och vuxit, säger Jonas Hasselberg och konstaterar att det märks på flera olika sätt.

– Vi har vuxit både storleksmässigt och geografiskt, men även i hur vi hjälper våra kunder. Idag jobbar vi med att hantera och att få värde i kundernas data, där vi jobbar med lagring, nätverk, arbetsplats, servrar, säkerhet och molnet.

En viktig del i expansionen har varit förvärven, men i takt med att den geografiska närvaron har utökats har även karaktären på de bolag som köps också ändrats.

– Första åren var drivkraften för förvärven främst nya marknader. Nu handlar förvärven mer om att vi ska bredda vår expertis, säger Jonas Hasselberg och nämner svenska open source-specialisten Conoa, Microsoftspecialister i Nederländerna och Tyskland samt specialistbolag som jobbar med arbetsplats i England som exempel.

– Nu köper vi för att bredda istället för att bara köpa en kopia av Proact.

Har ökat tjänsteaffären

På frågan vad han ser som en kopia av Proact konstaterar han att det är svårt. I Sverige tampas man främst med bolag som Advania och Atea, men ska man tro Jonas Hasselberg ligger Proacts styrka just i att vara specialister.

– Vi är alltid duktiga på det vi gör och säger hellre nej till ett uppdrag om det inte är inom vårt expertområde, säger han och beskriver en typisk kund.

– Det är kunder med komplex it, som har stort ansvar och som behöver expertkunskap inom vissa områden, eller som vill köpa prylarna av oss för egen drift.

En del som inte helt är sig lik sedan starten är fördelningen mellan produkt och tjänsteförsäljning. Den har ändrats en hel del under de fem år som Jonas Hasselberg har varit koncernchef. Han säger också att det var ett av hans uttalade uppdrag. Idag säger han att ungefär hälften av omsättningen kommer från produkt och andra hälften från konsult-, support- och molntjänster. För fem år sedan kom ungefär 70 procent av intäkterna från produktsidan.

– Vi har lyckats hålla oss relevanta och ligga i takt med kundens behov. Det finns alltid något som kunden kan tänka sig behöva hjälp med, säger han.

Vad är det som gör er relevanta?

– Jag skulle säga att det unika vi gör är att verkligen ha fokus på kundens data, och skyddar den och se till att den är säker. Vi spänner över hela moln och arkitektur-scoopet. Det är inte så många som har den bredden. Om vi har en enda framgångsfaktor så är det att kunden verkligen kan lita på oss.

Jobbar med kundernas kärnaffär

En annan viktig del som har gjort att Proact hållit sig relevanta är att man oftast jobbar med det som är affärskritiskt för kunderna. Jonas Hasselberg tar Fortnox som ett exempel på en sådan kund, där Proact hanterar infrastrukturen.

– Att vi jobbar inom kundernas kärnaffär är också en av anledningarna till att vi klarar oss relativt stabilt genom en sådan här period också, säger han utifrån det ekonomiska läge som råder just nu.

– Det finns alltid behov av det affärskritiska och att kunna spara pengar genom teknik.

En trio från 1994 finns som sagt kvar i bolaget, och både de och Jonas Hasselberg säger att det fortfarande går att känna igen Proact som bolag, 30 år senare.  

Det måste ändå ha bytts ut en hel del folk, hur gör man för att behålla bilden av bolaget över tid?

– Det är en spännande reflektion. Vi har förvärvat bolag i elva-tolv länder och det borde kunna ge en spretig bild av vilka vi är, men vi har lyckats bra med att bygga en företagskultur som är stark och gemensam. Vi tar lokalt ansvar på lokala marknader där vi känner våra kunder, och oavsett land är det samma överallt i bolaget. Vi har superduktiga människor som dessutom är väldigt dedikerade, säger Jonas Hasselberg.

Beror det på att ni anställer på något speciellt sätt, eller hur jobbar ni för att nyanställda ska få samma bild?

– Det är nog mer drivet av kulturen. Ofta är det vi som jobbar här som rekryterar folk som passar bra in i bolaget. Det kommer som en del av kulturen. Att vara duktiga på att jobba tillsammans med våra kunder och partner. Det är en drivkraft i bolaget.

Proaktivister är det namn som Proact använder för sina anställda. På frågan vad som kännetecknar en sådan svarar Jonas Hasselberg:

– En typisk proaktivist är väldigt duktig på det han eller hon gör, och är enkel att ha att göra med. Dessutom alltid väldigt välkomnande och vänder gärna ut och in på sig själva för att hjälpa våra kunder.

Att det finns tre personer kvar sedan starten, hur viktigt är det?

– Jag tror det är viktigt. Det ena är att de är så väldigt duktiga, men de är också kulturbärare och väldigt viktiga av den anledningen. Per Sedihn sitter dessutom med i ledningen.

“Vi har en kultur som är värd någonting”

För Jonas Hasselbergs del började resan som proaktivist via ett rekryteringsbolag. Men han säger att arbetet med kulturen fanns med redan då, när han kom i kontakt med bolaget.

– Jag fick några körorder från styrelsen. Väx bolaget, öka graden av tjänstefiering, förvärva bolag och bygg en fin företagskultur, sammanfattar han det uppdrag han fick.

Han säger att ett decentraliserat ansvar är en viktig del, inte minst när det gäller att få in de bolag som förvärvas. Där är strategin alltid densamma.

– Våra förvärv integreras alltid i bolaget. Det är viktigt eftersom bolaget ska känna stolthet på ett bra sätt.

Det är inte heller alltid det blir en affär och då är det ofta just de kulturella värdena som sätter stopp.

– Ibland har vi hoppat av. Det kan bero på olika saker. Ibland kan det ha varit för toppstyrt, eller att bolaget haft för okvalificerad personal. De bolag vi köper är ofta grundar- och ägarstyrda, säger Jonas Hasselberg och konstaterar att det kanske är där Proact-kulturen märks som mest.

– Det är ofta viktigt för ägarna och grundarna att de kommer i en famn där bolaget kan fortsätta utvecklas. Vi har till och med pratat med bolag som hellre säljer till oss än till andra även om det innebär en lägre värdering. Det har varit en styrka för oss, att kunna visa det. Så vi har en kultur som är värd någonting, och det går att mäta det värdet i pengar.

Var tror du Proact befinner sig om 20 år?

– Då är vi kvar, fast vi firar 50-årsjubileum. De trenderna vi ser idag kommer att fortsätta, med mer moln, mer tjänster och mer avancerad teknik. Många tror att teknik blir enklare och enklare. Så är det inte. Snarare tvärtom, så våra kunders behov av att ta hjälp av duktiga partner kommer bara att öka. Det är det som är vår roll.

Viktiga hållplatser på Proacts resa från 1994 till idag

  • 1996-1997 Blir helt nordiskt bolag genom att etablera sig i Finland och Danmark.
  • 1999 Aktien noteras på Nasdaq OMX Stockholm.
  • 2000-2010 Fortsatt geografisk expansion till Baltikum och Tjeckien via förvärv, och till Nederländerna där man inledde på egen hand, men senare kompletterade med förvärv.
  • 2011 Tar klivet in i Storbritannien genom köpet av B2Net.
  • 2014 Etablering i Tyskland som tre år senare följs upp med köpet av Teamix.
  • 2015 Första kontoret i USA öppnas, i Chicago.
  • 2017 Etablerar Proact Security Operations Center.
  • 2019-2022 Köper nederländska Peopleware, brittiska Cetus, svenska Conoa och tyska AHD och Sepago.
  • 2024 Proact fyller 30 år, med cirka 1200 anställda i tolv länder. 250 av dem sitter i Sverige. I höst är planen att samla hela gänget i Stockholm för ett stort 30-årsfirande.

Källa: Radar, publicerad Maj 2024, https://hub.radargrp.com/article/L7RWw5/2024-05-08-pigg-jubilar-firar-30-ar-av-kultur-och-data

Utforska fler artiklar

#ThePowerOfData

Kontakta oss

Att kontakta oss är enkelt, använd bara en av de tillgängliga metoderna nedan. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Genom att klicka på Skicka godkänner jag villkoren i Proact Privacy Policy.