Runsvengruppen

Större affärsfördelar med den nya IT-infrastrukturen på Runsvengruppen

På Runsvengruppen, en företagsgrupp som inkluderar butikskedjan ÖoB Överskottsbolaget, drevs verksamheten nästan helt utan någon form av IT-support, förutom på huvudkontoret. Det lagrades ingen affärsinformation, och den mesta kommunikationen mellan huvudkontoret och butikerna skedde med fax, post eller telefon.

“När jag började här 2006 så fanns det inte så mycket IT att vara chef för! Det är nog en anledning till att det har gått så smidigt att ta klivet till en mycket modern infrastruktur som bättre stödjer affärsverksamheten. Vi kunde gå rakt på målet och behövde inte ta hänsyn till gamla system och strukturer, säger Peter Adell, IT-chef på Runsvengruppen.

Handelskoncernen har totalt cirka 1650 anställda och ett 80-tal butiker och varuhus runt om i Sverige. Omsättningen uppgår till ungefär tre miljarder kronor och den största delen av försäljningen sker via den egna butikskedjan ÖoB Överskottsbolaget. När Peter Adell kom till Runsvensgruppen hade man två äldre affärssystem, som sköttes centralt utan att vara integrerade med varandra. Från det ena systemet skrev man ut långa listor med information om produkter och lagersaldon -

listorna skickades eller faxades till butikerna och användes för beställningar. Det andra systemet användes som ett rent ekonomisystem för ÖoB. Den manuella hanteringen krävde många arbetstimmar och portokostnaderna uppgick till 100 000-tals kronor varje år. På den tiden hade bara huvudkontoret internetanslutning.

"Det var besvärligt för de butiksansvariga att hantera alla listor", säger Peter Adell och tillägger att även om metoderna och systemen var gammalmodiga så hade man ändå kontroll på informationen. Däremot var katastrofskyddet långt ifrån perfekt. Vi tog backuper och hade även ett reservsystem på huvudkontoret, men det var inte tillräckligt."

Peter Adells första insats var att börja skissa på en övergripande infrastruktur för IT, avseende både hård- och mjukvara, och som dessutom omfattade samtliga butiker. Han ville också redan från start skapa en virtualiserad servermiljö för att utnyttja servrarna optimalt.

"Jag hade varit i kontakt med Proact tidigare, i andra sammanhang, och kände väl till deras lösningar för virtualiserade miljöer där lagringen speglas till annan ort. Det var ganska självklart att låta Proact komma med ett förslag och deras lösning var också oslagbar jämfört med konkurrenternas."

Läs mer Ladda ner PDF-fil